Férové tendrovanie
v reklamnej
produkcii aj na Slovensku
Ťažiskovou agendou asociácie pre najbližšie obdobie je zlepšenie podmienok pri zadávaní produkčných tendrov reklamných kampaní. Potrebu štandardizovať a stransparentniť tendrovanie katalyzuje aj dianie na českom reklamnom trhu, s ktorým Slovensko spájajú vitálne prepojenia. Od začiatku roka 2025 pristúpilo takmer 100 českých produkcií a reklamných režisérov k uplatňovaniu pravidiel zakotvených v „Memorande o férových podmienkach pri zadávaní tendra na výber režiséra a produkcie na výrobu reklamného spotu“. Rovnaké princípy boli uvedené do života ako štandard predtým aj na nemeckom trhu.
Cieľom tejto iniciatívy je zlepšenie podmienok pri zadávaní reklamných tendrov tak, aby zúčastnení dodávatelia boli ocenení za svoj čas, prácu a úsilie, mohli prichádzať s kvalitnejšími ponukami a zamedzilo sa plytvaniu času a prostriedkov na strane ako dodávateľa, tak zadávateľa.
Vypracovanie kvalitnej tendrovej ponuky vyžaduje na strane režiséra a produkcie nezanedbateľný časový a finančný vklad, odbornosť, skúsenosti, koordináciu s ďalšími dodávateľskými zložkami pri cenotvorbe. Zároveň je realitou reklamného trhu, že takmer všetky zákazky produkčné spoločnosti získavajú v tendroch, čo znamená desiatky výberových konaní do roka. Rovnaká je pracovná realita režisérov.
Preto sa členovia Asociácie reklamných producentov usilujú aj na Slovensku získať u režisérov, zadávateľov a reklamných agentúr podporu pre princípy férového tendrovania, ktoré sa riadi nasledovnými pravidlami:
-
Pri tendroch produkcie do vypracovania ponuky zapájajú interných pracovníkov aj externých dodávateľov – kreatívne aj manažérske profesie. Nie je v záujme nikoho čerpať čas množstva zúčastnených na tvorbu ponuky, ktorá sa zmenou kreatívneho konceptu stáva irelevantnou.
-
Každý klient má na projekt vyhradený aspoň rámcový rozpočet. Jeho zverejnením umožňuje účastníkom tendra pripraviť treatment a produkčné riešenie na mieru. Ponuky vypracované pre diametrálne rozdielne rozpočtové rámce nie je možné férovo porovnávať.
-
Tri produkcie a traja režiséri sú dostatoční na získanie rôznych pohľadov na produkčné a kreatívne riešenie svojho projektu. Zapojenie väčšieho množstva účastníkov prináša väčšie časové aj finančné náklady všetkým zúčastneným. Agentúry musia nabriefovať viacerých režisérov, venovať viac času čítaniu a vyhodnoteniu ponúk. Pri väčšom množstve účastníkov tendra nezískava zadávateľ zásadne väčší prínos, ako pri 3 účastníkoch.
-
Rovnako ako v reklamné agentúry v tendroch, aj režiséri a produkcie majú nárok vedieť, s kým súťažia. Táto základná transparentnosť umožňuje zúčastneným zvoliť správnu stratégiu a vypracovať najlepšiu kreatívnu a cenovú ponuku.
-
Dostatočný čas na vypracovanie prinesie klientovi vyššiu kvalitu koncepčného a formálneho spracovania režisérskej vízie často rozpočtovo nákladného projektu a režisérom a produkciám dôstojnejšie podmienky pre prácu. Zadania odporúčame posielať produkciám v rovnaký čas a počas pracovnej doby.
-
Každý neúspešný účastník tendra ocení úprimné zhodnotenie, v čom jeho riešenie zaostalo za víťazným. Umožňuje to zlepšovanie služieb a kreatívnych výstupov v budúcnosti a z dlhodobej perspektívy je to prospešné aj pre zadávateľov.
-
Produkčné tendre slúžia z kreatívnej stránky na výber najlepšej režisérskej vízie a tá je odmenená realizáciou, nie sú platformou pre zber nápadov od režisérov neúspešných v tendri.
V Českej republike a Nemecku patrí medzi kľúčové opatrenia férového tendrovania tzv. Pitch cost sharing (PCS) – zadávatelia sa podieľajú na časti nákladov, ktoré vzniknú produkcii a režisérovi pri vypracovaní tendrovej ponuky – a tiež tzv. Cancellation fee (CF) – kompenzácia účastníkov tendra, ak bol projekt zrušený po odovzdaní tendrových ponúk.
Asociácia reklamných producentov chce otvoriť diskusiu so zadávateľmi o opodstatnenosti a realizovateľnosti PCS a CF v slovenských podmienkach s ambíciou jeho uplatnenia v horizonte 6-9 mesiacov.
Benefity, ktoré prinesú pravidlá férového tendrovania v reklamnej produkcii:
Jasný zmluvný rámec, vďaka ktorému získa klient reklamu, ktorá splní jeho ciele.
Férové zhodnotenie vloženého času, energie, skúseností a tvorivého úsilia pre všetkých prihlásených dodávateľov.
Partnerstvo založené na zásadách transparentnosti a rovnakého zaobchádzania.
Rešpekt k odvedenej práci a ochrana duševného vlastníctva kreatívnych nápadov.
Kultivácia reklamného prostredia.
Kvalitnejšie ponuky dodávateľov.
Celkovo transparentnejšie a efektívnejšie tendre pre všetky zúčastnené strany.
Členovia Asociácie reklamných producentov:
EALLIN NOMAD, endrius, Globe production, HITCHHIKER FILMS, Laurinc Studio, LEOPARD PRODUCTION, Playground13, PROTOS PRODUCTIONS, RE:SET PRODUCTION, Revers Films, Right & Stuff, TOXPRO, VRIZZLY
Produkčné spoločnosti -
nečlenovia ARP:
NO CAP
Armada Film (Praha)
Bistro Films (Praha)
Boogie Films (Praha)
Režiséri pôsobiaci na slovenskom reklamnom trhu:
Michael Baumbruck, Milan Balog, Tomáš Bařina, Peter Czikrai, Dano Dekan, Petr Dvořák, Peter Ehrenberger, Peter Hoferica, Samuell Hoffman, Robert Hloz, Jakub Cheban, Juraj Janiš, Veronika Jelšíková, Jakub Jirásek, Jonáš Karásek, Teodor Kuhn, Paulína Mačáková, Martin Marček, Tomáš Mašín, Maroš Milčík, Jaroslav Moravec, Mugshots, Emília Ondriašová, Marek Partyš, Luboš Rezler, Tomáš Řehořek, Dan Růžička, Petr Simon, Igor Smitka, Pavel Soukup, Jakub Švejkar, Jan Švejkar, Max Turek, Luboš Vacke, Roman Valent, Štěpán Fok Vodrážka, Tomáš Zavarský, Roland Wranik, Wolfberg